Vad visar din energimätare?

Man kan tänka sig att vi har en energimätare, alla människor på jorden. Energimätaren visar hur vi mår, men det finns ett problem. Vi kan inte se den. Trots det kan vi läsa av den, men det gäller att använda annat än ögonen för detta.

Vi har alla låg energinivå ibland. Det kan bero på motgångar i vardagen – på jobbet, i kärlekslivet – eller helt enkelt på att man befinner sig i en naturlig dipp. Det är som att vi har en energimätare, en stapel eller ett torn som visar om vår energinivå är hög eller låg. Den här mätaren är inte lika lätt att läsa av som bensinmätaren i bilen, men det går att läsa av den.

En del människor har full koll på sin energimätare, andra är mer okunniga om på vilken nivå deras energi ligger. Och så finns det de som är specialister på att läsa av andras energinivåer. Dessa kan ha naturlig talang, eller så har de tränat upp förmågan; det finns även utbildningar i ämnet. Ofta kan de här personerna läsa av andra personers energinivå bättre än personerna själva.

Vår energi tenderar att gå i cykler, och det medför att energinivån är hög ibland och låg ibland. Det här är något man får acceptera för det mesta. Men ibland händer det att man går in i en dipp när det absolut inte passar. Vad gör man då?

Att gå in i en dipp, där energin är låg, när man ska åka Vasaloppet eller simma de tre kilometerna i Vansbro, kan vara förödande för självkänslan, för att inte tala om prestationen. När man har laddat länge för en sådan prestation vill man absolut inte prestera sitt sämsta. Sedan kan man inte räkna med att prestera på topp i ett sådant sammanhang, men man kan prestera bättre än sin lägstanivå.

Överlag bör man dock respektera sina energicykler – man kan som bekant inte ligga på topp jämt. I dalarna kan vi nå nyttiga insikter, som kan ta oss närmare framtida stordåd. Det ska dock inte hindra någon från att arbeta med sin energinivå. Man kan nämligen jämföra energinivån med pulsen, men tvärt om. På samma sätt som en idrottare genom konditionsträning kan sänka sin vilopuls, kan man genom mental och fysisk träning höja sin lägsta energinivå. Man kommer fortfarande att ha dåliga dagar – relativt sett – men i absoluta tal kommer de att vara betydligt bättre, och präglas av högre energinivåer, än tidigare.

På den här sajten har vi samlat många råd om hur man håller koll på sin personliga energimätare, samt om hur man kan höja sin energinivå. Vi delar med oss både av snabba tips, som hjälper för stunden, och mer långsiktiga, som tar tid men som leder till en permanent höjning av den lägsta energinivån.

Följ med oss på den spännande resan genom livet toppar och dalar, och hela vägen upp i toppen av energitornet. Vägen dit är lång och slingrande, men väl värd besväret. Det kan vi lova dig.